Jump to content

Schalen in ontwerplaag


Arnold Onink

Recommended Posts

In een ontwerplaag kan je natuurlijk maar één schaal kiezen, maar elke ontwerplaag kan wel z'n eigen schaal hebben. 

Normaal gezien zet je de schaal van je ontwerplagen overal hetzelfde, kies dan best de schaal waarin je de plannen gaat afdrukken of presenteren. Maar als je bv bij je  bouwplannen  op 1/50,  ook een inplanting wenst, dan kan je voor de ontwerplaag inplanting beter een kleine schaal instellen. Doe je dat niet ( je tekent je inplanting ook op 1/50), dan moet je in je presentatielaag de schaal van het zichtvenster aanpassen naar bv 1/500. Maar dat geeft problemen met objecten die niet schaalgebonden zijn zoals tekst, maatlijnen, pijlen, ... maar ook lijnarceringen, lijndikten,.. Die worden namelijk mee verschaald  met een slechte leesbaarheid als gevolg.  Voor kleine schaalverschillen tussen je ontwerplaag en zichtvenster is het probleem niet zo groot. Bv een plan op 1/50 is nog wel best ok als je het presenteert op schaal 1/100. Tekst met grootte 6pt wordt dan wel erg klein op 1/100 maar je kan nog een en ander aanpassen in het zichtvenster bij "geavanceerd".

Een belangrijk voordeel van verschillende schalen voor de ontwerplagen is dus dat wat je in de ontwerplaag zet ineens in een leesbare layout staat.

 

Link to comment
Share on other sites

Op 30/6/2021 om 20:01, Pascal zei:

Maatlijnen en teksten probeer ik zoveel mogelijk op aantekeningen te zetten, dan is het probleem met het verschalen meestal opgelost

Pascal

ok, maar die aantekeningen passen zich niet aan  als het plan wijzigt. Vaak zijn maatlijnen op de ontwerplaag  associatief en dan volgen ze automatisch de wijzigingen.  Wat voor mij de belangrijkste reden is om maatlijnen op de ontwerplaag te zetten is dat je dan direct ziet hoe de afstanden zijn, zonder te moeten meten.

Link to comment
Share on other sites

Vik,

 

Ik weet natuurlijk niet met welke versie je werkt, maar als je objecten gaat bematen bvb muren in je aantekeningen. En je zet ze effectief van de hoekpunten naar de hoekpunten, (maar dat moet ook zo in de ontwerplaag) dan zal je zien  dat indien je in je ontwerplaag de muur verplaatst de maten effectief worden aangepast in je zichtvenster. Ik begrijp dat je ze op ontwerplagen zet om direct de maat te zien, maar eens je moet beginnen verschalen begint het natuurlijk ambetant te worden.
Dus gebruik ik de meetlat en kan je zeer snel meten van deelmaten en totaalmaten.

Link to comment
Share on other sites

Dit is helder.

Voor mij is het niet nodig om veel schalen te hebben en ik zet mijn aantekeningen en maatlijnen altijd in de prestatielaag, in aantekeningen.
Omdat ik in 3D teken gaan er bij mij niet veel maatlijnen associatief mee.
Het is alleen vervelend als ik maatlijnen geplaatst heb en daarna de schaal van een zichtvenster aanpas.
Dan wordt de tekst van de maatlijnen een stuk groter of kleiner.

Verder is het wel heel praktisch dat VW zo veelzijdig is.

 

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...

Important Information