Jump to content

Aanvullingen op het buitenraamgereedschap.


Pascal

Recommended Posts

Ik zou hier graag een item plaatsen waar de gebruikers van het buitengereedschap eventueel bijkomende aanvullingen of problemen met het raamgereedschap kunnen plaatsen. Ik hoop dan dat de ontwikkelaars van hieruit bepaalde zaken kunnen meenemen op het gereedschap verder te optimaliseren.

Mijn eerste aanvulling zou al zijn het kunnen maken van een buitendeur als één geheel maar waarbij de onderkant bvb een paneel kan zijn en de bovenzijde glas. De verdeling zou in hoogte instelbaar moeten zijn. Als je het nu probeert krijg je 2 aparte vakken, waar bij de draairichting niet doorloopt. Als je het probeert met de kruisroeden kan je het alleen in het midden verdelen en kan je niet kiezen voor bvb paneel onder en glas boven. Ik stoot op deze beperking van het gereedschap, tenzij iemand anders een goede workflow heeft om zo een deur te maken.

 

Mijn tweede aanvulling zou zijn dat als men bvb een raam gemaakt heeft en dit heeft verdeeld in 2 verticale vakken met een sectie in, men achteraf nog een bovenlicht kan maken die in tegenstelling tot het raam eronder bestaat uit een groot vlak. Als je dat nu achteraf wil doen moet je alle ramen vanaf nul opnieuw maken. Je kunt ook niet kiezen bij het toevoegen van vakken of ze al dan niet boven of anderaan wordt toegevoegd. Als je nu een dubbel opendraaiend raam hebt en je wilt een bovenvak bij maken, dan krijg je bij een extra vakverdeling in de z-richting steeds je vakken onderaan en je draaiend gedeelte komt bovenaan te staan, waardoor je eigenlijk niets anders kan dan opnieuw beginnen voor alle ramen die je reeds gemaakt hebt.

Link to comment
Share on other sites

Voor de deuren los ik dit nu op door een glazen deur te nemen en de stijlen verschillende 'diktes' mee te geven. Dus in dit geval de onderstijl een waarde van een 110cm, dan krijg je ahw een paneel onderaan. In het overblijvende glas kan je dan gewoon kruisroeden toevoegen. Ik maak zo ook 'klassieke' voordeuren met een klein zwart glazen vierkante raampje met kruishouten in, dus hiervoor pas ik ook zij- en bovenstijl aan, tot het raampje ietwat juist gepositioneerd is. Beetje prutsen dus.

Het laatste item is inderdaad een bron van frustratie...

Link to comment
Share on other sites

Hallo dank voor de tip, ivm de buitendeur, is inderdaad een workflow die kan gebruikt worden. De mensen van Design Express hebben mooi werk neergezet met dit gereedschap. Ik kan me voorstellen dat het niet makkelijk moet zijn om een zo groot mogelijke gemene deler te vinden om alle instellingen te kunnen ingeven of aan te passen naar ieders wensen. Maar toch hoop ik dat ze ooit afstappen van het projectraam en overschakelen naar objectstijlen, want voor mij is het projectraam totaal  niet werkbaar en gebruiksvriendelijk. Ik hoor graag de reacties van mensen die ze wel gebruiken

 

Pascal

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Wat ik vooral mis in het raamgereedschap is de mogelijkheid om gezamenlijke zaken in 1 keer aan te passen. Bvb je hebt je dorpels op dikte van 5cm getekend en je beslist later om deze naar een dikte van 8cm te brengen mag je dit raam per raam gaan aanpassen. Want zodra je alle ramen selecteert die van een gelijkaardige dorpel voorzien zijn, dan komt de optie buitendorpel grijs. Nogal een intensief werkje als je dit voor een appartement dient te doen, tenzij er een andere workflow bestaat waar ik nog geen weet van heb. En zo zijn er nog wel een aantal zaken die voor het wijzigen redelijk intensief worden en toch wat tijdroven.

 

Pascal

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Voor het gezamenlijke aanpassen van meerdere kozijnen gebruik ik een Rekenblad Rapport.

via Extra: Reports: Creëer rapport:
criteria: 
- Geavanceerde criteria:
- Record > Buitenraam of -deur > aanwezig

Kolommen:
- Selecteer uit: Records > Buitenraam of -deur
- Voeg alles toe

Als je bij kolommen weet welke variabele je nodig hebt kies je alleen die variabele. Als je het niet precies weet, voeg alles toe en ga het vervolgens maar proberen uit te vinden.

Ik wilde ooit de negge-maat aanpassen van een stuk of 40 kozijnen. Moest ook 1 voor 1. Ik wist dat je vanuit een rekenblad ieder getekende element via een veldwaarde direct kunt aanpassen. Ik heb een Rapport gecreëerd met hierin alle veldwaardes van de Buitenraam of -deur tool en vervolgens ben ik hier in gaan zoeken welke waarde ik voor de negge afstand moest hebben. Kostte me wel een hele avond om uit te pluizen. De negge zit bijvoorbeeld verstopt binnen in een veldwaarde-string [WallConAppliedVar] en is ook afhankelijk van je type muuraansluiting [WallConVar]. De veldwaardestring bevat soms een lange serie variabelen met een verticale streep scheidingsteken en ergens in die serie zitten je afmetingen verstopt. Trial&error en goed aantekeningen bijhouden.

Voor je dorpel heb je vermoedelijk "SillStr" nodig. Deze geeft ook een hele rij variabelen binnen de veldwaarde, dus even zoeken en proberen. 

Daarna kun je het per rij aanpassen.

Als iemand een betere oplossing weet hoor ik die ook graag...

Succes,

JP

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information